Headwind / Tailwind potrzebny do startu samolotu obliczany jest w bardzo prosty sposób.
W zależności, która wartość w stopniach jest większa, od tej odejmuje się tę mniejszą. Następnie obliczany jest cosinus tego kąta. Następnie wynik z cosinusa kąta mnożony jest przez siłę wiatru.
UWAGA! Jeśli różnica w kierunku wiatru i pasa wynosi 90° to HD jest równe 0.
Informacje na temat HDG pasa znajdują się w Chartach.
Kierunek oraz siłę wiatru odczytujemy z METAR'u.
EPKK 151000Z
24006KT 6000 -SHRA FEW003 SCT006 BKN010CB 11/10 Q1019
Kierunek 240°, siła 06 knots
Aby stwierdzić, czy wiatr jest TL (tailwind), czy HD (headwind) należy zwrócić uwagę na wynik różnicy kątów.
- HD - kąt < 90°
- TL - kąt > 90°
- HD/TL = 0 - kąt = 90°
Przykład:
Kierunek pasa:
230°
Kierunek wiatru:
195°
Siła wiatru:
8 knots
230° -
195° = 35°
Tutaj już wiemy, że nasz wiatr będzie
HD ponieważ jest mniejszy niż 90°
cos (35°) = 0.8192
Cosinusa sprawdzamy w tablicach trygonometrycznych, na przykład
tutaj.
Następnie mnożymy siłę wiatru przez wynik cosinusa naszego kąta
8 knots * 0.8192 = 6.5535
Naszym wynikiem jest
HD6.55